Od prvních nesmělých krůčků,
až k úspěšnému dospělému e-shopu
Provedeme vás vším, co byste měli při přípravě e-shopu znát a nastavit.
Nebojte se, není to nic těžkého.

3. Příprava e-shopu

Připravit e-shop na ostrý provoz vážně není žádná legrace. Všechno do sebe totiž musí přesně zapadat, skvěle klapat a ideálně ještě pěkně vypadat. Naštěstí díky Shoptetu nemusíte svůj e-shop programovat od úplného začátku. Hodně dřiny jsme udělali za vás a vy se tak místo vývoje samotného e-shopu můžete vrhnout rovnou na jeho finální doladění a nastavení přesně podle svého gusta.

Průvodce administrací


Pro ty, kteří s administrací nikdy dříve nepracovali, máme super jednoduchého pomocníka Shoptetrixe, hotového čaroděje, který se základním nastavením pomůže. Přímo v administraci v nově založeném testovacím e-shopu vám ukáže, na co se teď vrhnout. S tímto názorným průvodcem postupně projdete to nejdůležitější nastavení tak, aby se na nic náhodou nezapomnělo a váš e-shop byl kompletně připravený pro spuštění. Detailnější vychytávky můžete řešit později, teď je nejdůležitější správně nastavit základ.

Import a export

Import produktů vám ulehčí práci při hromadném zadávání nových produktů do e-shopu. Zadávat je po jednom je taky možnost, ale zabere to mnohonásobně víc času. Stejně tak můžete importovat stávající zákazníky, pokud k nám přecházíte z jiného e-shopového řešení. A podobně pro různé hromadné úpravy si můžete produkty taky exportovat a později zase importovat zpátky. Může se vám také hodit export zákazníků nebo objednávek. Všechno uděláte pomocí XLSX, CSV nebo XML souboru. (Exportovat zboží lze i on-line přes URL adresu.)

Převod dat

Pokud na Shoptet přecházíte z jiného e-shopového řešení, určitě už máte svoje produkty, jejich hodnocení, své zákazníky… Byla by škoda o to vše přijít a všechno dělat znovu od začátku. Naštěstí je tu možnost hromadného převedení a to jak produktů, tak registrovaných zákazníků. Přidávat produkty po jednom by bylo na dlouho. Mnohem rychleji to uděláte pomocí xml feedu, Heureka xml feedu nebo excellovou tabulkou. A databázi zákazníků rychle překlopíte pomocí CSV souboru.

Vzhled e-shopu

Máme pro váš e-shop připravené moderní šablony, které pěkně vypadají a zároveň také šlapou jako na drátkách. Jsou přizpůsobené pro mobily, takže si zákazníci váš e-shop dobře zobrazí i na telefonu nebo tabletu. Šablony jsou vymazlené a jdou s dobou, protože je neustále aktualizujeme.

Buďte opatrní při volbě grafických prvků – platí tady pravidlo, že méně je mnohdy více. Nekombinujte více než 3-4 druhy barev (pro správnou volbu palet barev můžete využít volně dostupné generátory), nebo 2 druhy fontů (podívejte se, které fonty se dají nejlépe kombinovat). Nepoužívejte agresivní kombinace výše zmíněného, vše by mělo pěkně ladit, nejlépe v duchu předem definované firemní indentity.

Produkty

Na prezentaci produktů fakt hodně záleží. E-shopy obecně trochu trpí na to, že si zákazníci nemohou hned zboží prohlédnout na vlastní oči a „potěžkat“ ho. Takže o to víc musíte zapracovat na kvalitním popisu produktu. Dobře popsat, co všechno produkt umí, jaké má vlastnosti a jaký přinese užitek, je už trochu kumšt.

A možná ještě víc než na popiscích záleží na fotkách. Zkuste nahrát fotky ve vysokém rozlišení a žádné blechy, ale pěkně velké. Ideálně z více stran a pohledů. Úplně nejlepší je mít svoje vlastní kvalitní fotky, stejně jako vlastní vyšperkované popisky. Odlišíte se od konkurence a pro svoje zákazníky budete jedineční.

Struktura kategorií

Aby se zákazníci na vašem e-shopu vyznali a nebloudili (nebo rovnou neodcházeli), pořádně promyslete strukturu kategorií. Do hlavního menu jich nedávejte příliš mnoho, stačí několik dále rozdělených do podrobnějších podkategorií. Vždycky myslete hlavně na přehlednost, ať se zákazníci nemusí e-shopem prokousávat příliš dlouho. Mohlo by je to od nákupu u vás odradit.

Zkuste přemýšlet jako zákazník. Podle čeho hledá on? Podle značky, druhu produktu, nebo nějaké jeho vlastnosti? Můžete si to zkusit i nakreslit nebo vyzkoušet kartičkovou metodu, třeba se vám struktura kategorií vyloupne z toho. Pro inspiraci taky mrkněte, jak má kategorie vyřešené konkurence. Strukturu kategorií můžete různě měnit, testovat, a tak si vytipovat nejlepší variantu – jak pro SEO, tak pro co nejlepší srozumitelnost pro návštěvníky vašeho e-shopu.

Chyby při tvorbě

Pokud s něčím začínáte, je normální, že kromě posunů dopředu budete občas dělat i chyby. Není na tom vůbec nic špatného, naopak. Když si je uvědomíte a začnete s nimi něco dělat, je to první krůček ke zlepšení. A jaké že to chyby můžete udělat při tvorbě svého e-shopu? Mrkněte třeba na svou vstupní stránku e-shopu a popřemýšlejte, zda není moc přeplácaná. Zkuste ji co nejvíce zjednodušit a dát na ni jen to nejdůležitější. Chaosu se vůbec snažte vyhnout na celém e-shopu aneb s přehledností nejdál dojdeš. Prostě buďte spíše střízliví a neděste zákazníky příliš mnoha barvičkami, spoustou rozdílných fontů, nebo voleb toho, co můžou dělat.

Dobré je myslet také na zobrazení produktů v kategoriích nebo na vstupní stránce. Raději jich vedle sebe seřaďte míň, ale zato s velkými obrázky, ať jsou hned dobře vidět. Stejně jako to, co si u vás mohou koupit, by zákazníkům mělo být jasné, proč si to koupit zrovna u vás. Vyzdvihněte to, v čem jste lepší než konkurence. A nezapomeňte na pořádnou kontaktní stránku (nejlépe s vaší fotkou, popř. i fotkou vaší prodejny, nebo pracoviště). Anonymita důvěryhodnosti vašeho e-shopu opravdu nesvědčí.

Nejlepší způsob, jak si otestovat svůj e-shop, je poprosit několik vašich blízkých, aby vám udělali nestrannou kontrolu vašeho webu. Ať si ho zkusí proklikat a objednat zboží, poslouchejte je a pragmaticky jejich připomínky k ovládání a přehlednosti vyhodnoťte. Neptejte se jich, jestli se jim váš e-shop líbí, vždy řeknou ano, protože vás nechtějí zklamat. Ptejte se jich nepřímo – např. se jich zeptejte, co si myslí, že je na stránce navíc, nebo co jim naopak chybí.

Mnoho doporučení můžete taky najít v našem e-booku, který si můžete zdarma stáhnout.

Dopravci

Dopravci jsou vždy velkým tématem. Na začátku svého e-shopu se pravděpodobně ptáte, jakého dopravce zvolit. Bohužel neexistuje jednoznačná odpověď. Někteří upřednostňují například Českou poštu, jiní zase PPL. Doporučíme vám tak odzkoušet ty, se kterými máte nejlepší zkušenosti a udělat si vlastní průzkum (další dopravci jsou DPDGeis ParcelGLSTopTrans nebo DHL). V rámci testování je několik faktorů, na které se zaměřte, jelikož vám to zajisté pomůže v rozhodování a pomůže vašemu obchodu:

  • svozové depo, se kterým budete nejčastěji v kontaktu
  • jak rychle jsou zásilky odbaveny a předány zákazníkovi
  • úspěšnost doručení a co nejméně vrácených zásilek
  • jak daný dopravce řeší reklamace a vzniklé potíže
  • čas, kdy u vás zásilky vyzvednou
  • spokojenost zákazníků a recenze
  • jaké služby nabízí v rámci doručení
  • cena za zásilku

S každým dopravcem proberte také to, jaké zboží budete zasílat a jaké budete mít rozměry. Pokud byste například zasílali láhve vína, je pravděpodobné, že po vás bude chtít dopravce dostatečné zabezpečí proti rozbití.

Máte-li i kamennou provozovnu, nabídněte zákazníkům i možnost osobního odběru. Stále existuje velká část zákazníků, kteří si raději pro zboží přijdou osobně. Tento způsob může být pro konkrétního zákazníka nejrychlejší, pohodlný a neplatí navíc za dopravu. Nabídnout zákazníkům možnost osobního vyzvednutí je v českém prostředí velká konkurenční výhoda, ovšem jeho provoz většinou stojí relativně dost peněz a pro začínající e-shop je to leckdy nereálné.

Pokud vlastní provozovnu nemáte, nebo z nějakého důvodu nechcete nabízet osobní odběr přímo u vás, je tu možnost využít výdejních míst třetích stran. Existují různé služby jako UloženkaZásilkovna, nebo síť prodejen potravin Žabka. Tento způsob je vhodný zejména pro e-shopy, které nemají příliš vysoké poštovné. Využití těchto služeb stojí vždy něco navíc. Ovšem nejde o závratné částky.

Platební metody

Nejčastějšími metodami placení na e-shopech mezi českými zákazníky stále zůstává dobírka, převod z účtu a platba hotově. Dlouhodobě však trend v platbách mění zastoupení online plateb a dobírky a to ve prospěch online plateb, které mají v současné době zastoupení nějakých 18 %. Dobírka však zůstane nejoblíbenější ještě hodně dlouho. Dobírka hraje prim převážně při nákupu zákazníků přes mobilní telefon, při nákupu přes počítač však zákazníci raději platí online.

Veškeré platby se dají automatizovat tak, že se budou párovat s objednávky, označovat jako zaplacené a dokáží měnit stavy, čímž se výrazně zrychlí proces vyřizování objednávek. Ke stavům zároveň můžete zadat vytváření dokladů či zasílání e-mailů a sms zpráv. Zákazník tak bude mít maximální přehled o tom, co se děje s jeho platbou či objednávkou a vy se můžete soustředit hlavně na expedici.

Účetnictví

Účetnictví by mělo být pilířem každého e-shopu a před startem e-shopu je třeba se řádně připravit a vše naplánovat. V účetnictví se odráží většina aktivit vašeho e-shopu, ať už se jedná o daňové přiznání, vystavování faktur či naskladňování zboží. Vše musí klapat. Příprava lze rozdělit do několika částí:

Nastavte si, jakým způsobem budete vystavovat faktury, kdo je bude vystavovat nebo například kdo bude zadávat zboží do systému. Součástí tohoto kroku by mělo být nastavení také celkové “workflow” vyřizování objednávek, jelikož je to velmi důležitý bod, kterým ovlivníte celkovou rychlost expedice, která vám může dodat výhodu oproti konkurenci. Nezapomeňte také na to, že vystavování faktur lze zcela automatizovat nejen díky propojení s Fio bankou, ale také díky stavům objednávek, na které lze navázat tvorbu dokladů.

Facebook
Twitter

Navigace pro příspěvek