Od prvních nesmělých krůčků,
až k úspěšnému dospělému e-shopu
Provedeme vás vším, co byste měli při přípravě e-shopu znát a nastavit.
Nebojte se, není to nic těžkého.

5. Propagace e-shopu

Váš e-shop je nový a nejspíš se o něm ještě moc neví. Abyste na svoje stránky dostali co nejvíce zákazníků, je propagace nutností. Zkuste to ideálně přes více kanálů a uvidíte, co bude dobře fungovat přímo vám. A jaké jsou možnosti propagace e-shopu?

SEO

SEO aneb optimalizace pro vyhledávače je věc hodně důležitá pro to, aby si zákazníci našli váš e-shop ve vyhledávačích jako je Seznam.cz nebo Google.com. Nejlepší je, pokud cílová skupina zákazníků uvidí váš e-shop hned na první stránce vyhledávání. Není jednoduché se tam dostat, nějakou dobu vám to potrvá, ale jde to. Všechny webové stránky prohlížejí roboti vyhledávačů a zjišťují, o čem web je, hledají klíčová slova. Pro vás je tedy důležité, aby tihle roboti našli na vašem e-shopu kvalitní obsah právě na ta klíčová slova, která vyhledává vaše cílová skupina zákazníků.

Potřebujete tedy vědět, jaká že klíčová slova to jsou. Co vaši zákazníci hledají a pod jakými slovy? Najít odpověď na tuto otázku může být složitější, než se zdá. Výborným pomocníkem (nejen) v tomto směru je analýza klíčových slov. V krátkosti se jedná o proces, kdy z veřejně dostupných zdrojů získáte všechny vyhledávací dotazy, které vaši potenciální kupující na internetu používají, aby podobné zboží, jako máte vy, nalezli.

Ta nejdůležitější a nejrelevantnější klíčová slova používejte v titulcích (tzn. v názvech produktů a kategorií), popiscích zboží a kategorií, článcích na blogu, ale také třeba v url adresách nebo popiscích obrázků. Buďte ale opatrní a „nepřeoptimalizujte“ váš e-shop přemírou klíčových slov v textech. Nebudou pak snadno čitelné jak pro lidské navštěvníky (a tím je odradí) a zároveň samotné vyhledávače poznají, že se je snažíte ošálit a budou vás naopak penalizovat.

Pamatujte, že SEO je nejvíce o kvalitním obsahu a textech, pak o kvalitních odkazech a až pak o technikáliích v kódu stránek (a to už máte na Shoptetu připravené na jedničku).

Linkbuilding

Pro SEO je taky hodně důležitý linkbuiding čili budování zpětných odkazů. Zaregistrujte se do katalogů (ale jen do těch opravdu největších, nebo důležitých pro váš obor) jako Seznam Firmy a Najisto, ze kterých můžete získat návštěvnost a nové zákazníky. Ale hlavně začněte získávat odkazy od dalších webů – jen ne přes hromadné patičkové odkazy, používejte přirozené odkazy v textech (pokud možno unikátních). Můžete si například vzájemně publikovat zajímavý článek nebo dávat doporučení. Když na vaše stránky budou odkazovat ostatní weby, zvýší to hodnotu a „prestiž“ vašeho e-shopu pro vyhledávače a dlouhodobě tím budete i posilovat autoritu své značky.

PPC

Za tento typ reklamy platíte, až když na ni někdo klikne (pay per click – platba za klik), ne za samotné zobrazování. Dalším plusem je to, že jeho výsledky snadno změříte, zanalyzujete a plánujete další kampaně. Tento nástroj internetového marketingu je hodně oblíbený a určitě stojí za to se do něj pustit. Můžete začít Google Adwords, Sklikem od Seznam.cz. Až si budete jistější v kramflecích, otestujte i PPC reklamy na Facebooku anebo investujte do PPC reklamy na Heurece, či Zboží.cz. Tam už je ale pro efektní PPC potřeba placený program, ten ale na druhou stranu přináší výrazně větší návratnost investic. Takže záleží na vašem zvážení.

Sociální sítě

Jako u všeho i zde platí, že je nutné tomuto marketingovému kanálu rozumět a zároveň se zde musí vaše publikum pohybovat (pokud prodáváte cihly, tak pravděpodobně nebude Facebook váš primární prodejní kanál). Na sociálních sítích nebude moc fungovat „tvrdý“ prodejní postup, kdy budete prezentovat přímo váš výrobek, ale spíše se budete snažit zaujmout potenciální kupující příběhem kolem vašeho výrobku. Můžete zde publikovat zajímavé články z oboru, dávat fotky z vašeho prostředí a zázemí, informovat je, co nového se ve vašem oboru děje, vybízet fanoušky ke komunikaci. Pokud celý marketingový proces šikovně propojíte s tzv. „remarketingem“ (kdy oslovujete opakovaně stejné publikum), tak získáte v sociálních sítích kvalitní nástroj propagace a prodeje.

V rámci Shoptetu vám nabízíme i Facebook e-shop, díky kterému můžete přímo na vaší Facebook stránce zobrazovat nejzajímavější produkty z vašeho hlavního e-shopu.

Emailing

Komunikujte se zákazníky i po vyřízení objednávky. Připravujte pro ně různé akce, slevy, výhodné nabídky, zajímavé články, novinky. Nejsnazší cesta jsou newslettery. Vytvořit je je poměrně snadné a byla by škoda nevyužít databázi zákazníků, kteří vám dali souhlas k zasílání marketingových sdělení. Udržujte kontakt se svými zákazníky, ať o vás vědí a případně u vás v budoucnu oni nebo jejich známí zase něco nakoupí. Newslettery můžete tvořit přímo v administraci Shoptetu. Pokud časem zatoužíte po nástroji s širšími možnostmi, doporučujeme sáhnout po Mailchimpu.

Pokud mluvíme o e-mailech, nezapomeňte ani na tzv. transakční e-maily (automatické emaily, které odesíláte např. po odeslání objednávky). Hodně e-shopů je podceňuje, i když mají vysoký open rate, tzn. že si tyto e-maily otevře a přečte velká většina zákazníků (na rozdíl od newsletterů). Pro nabídku dalších produktů se, pravda, moc nehodí, ale jsou výborné pro budování pozitivního vztahu se zákazníkem.

Zbožové vyhledávače

Někdy zákazníci nevyhledávají produkty přímo přes vyhledávače, ale jdou přes zbožáky, jako je Heureka, Google nákupy, nebo Zboží. Vyhledávače zboží na váš e-shop mohou přivést zákazníky, kteří už jsou rozhodnutí, že zboží koupí, ale zatím vybírají, kde to udělají. Přitom nehraje roli jen cena produktu nebo dopravy, ale také jeho recenze a hodnocení a hodnocení e-shopu samotného. Svoje zboží dostanete do vyhledávačů pomocí tzv. „xml feedů“ a určitě doporučujeme se do toho pustit, protože tak můžete získat zajímavé procento návštěv.

Někteří prodejci soupeří o první pozice ve srovnávačích cenou. To však nemusí být nejlepší strategie, protože čím nižší cena, tím nižší marže a výhra v cenové válce je výhrou pouze zdánlivou. Existuje ale jiná cesta, jak obsadit první pozice, a to dokonce i za zajímavou cenu. Ta cesta se nazývá bidding, nebo-li bidování.

Bidování je vlastně aukce podobná té v PPC systémech. V tomto případě prodávající platí za klíčová slova vztahující se k jejich nabídce, která se pak návštěvníkům zbožových srovnávačů zobrazuje na prvních pozicích. Jednoduše řešeno, kdo je ochotný víc zaplatit za proklik, který vede ze zbožového srovnávače do jeho e-shopu (tzv. CPC = cena za proklik na váš web), toho inzeráty se zobrazují na lepších pozicích. Tyto placené pozice mají ve zbožácích přednost dokonce i před řazením podle ceny nebo ostatních filtrů. A protože z praxe vyplynulo, že 7 z 10 zákazníků klikne na jeden z prvních inzerátů, je bidování pro úspěšný prodej na internetu velmi důležité.

Výška bidu je cena, kterou obchodník zaplatí zbožovému srovnávači, pokud návštěvník klikne právě na jeho produkt. Cenu lze poskládat kombinací faktorů, jako jsou například popularita daného produktu, velikost konkurence a také cena za bid nabídnutá konkurencí. Správně vedené bidování, ač se to na první pohled možná nemusí zdát, dokáže zlevnit i drahou reklamní kampaň. Je vhodné ale správně zvolit, které zboží bidovat Doporučuje se volit to zboží, v jehož nabídce je obchodník výjimečný – jedinečností produktů nebo bezkonkurenční cenou. A také je třeba bidovat jen takové zboží, na kterém je možné vydělat.

Všechny přední srovnávače bidování umožňují. Není však nutné nastavovat bidování ručně. Práci si lze zautomatizovat pomocí bidovacích nástrojů a tím výrazně zefektivnit svou práci. z bidovacích nástrojů vybíráme následující:

Analytika

Velmi užitečným nástrojem pro analytiku vašeho e-shopu je Google Analytics. Díky němu se můžete dovědět spoustu důležitých informací o chování návštěvníků vašeho e-shopu, které vám pomohou při dalším vývoji a plánování. U Shoptetu máte velkou výhodu, že můžete vše sledovat rovnou z administrace e-shopu. Stačí ji jenom napojit na váš účet u Google Analytics. Pak už můžete pohodlně sledovat, z jakých webů k vám zákazníci chodí, jaká klíčová slova je zajímají, nebo třeba jaké kategorie produktů nebo články jsou nejnavštěvovanější.

Pokud si zapnete také přehled enhanced e-commerce, dostanete se ještě dál. Prozkoumejte podrobnější data o objednávkách. Zjistíte více o chování zákazníků na vašem e-shopu, návštěvnosti konkrétních produktů a konverzním poměru. Když se pak nad všemi těmito daty pořádně zamyslíte, určitě vám z toho vyplyne směr pro další marketingové rozhodování.

Offline svět

Pamaujte, že promo online stránce můžete dělat i v offline světě. Navštěvujte různé festivaly, veletrhy a celkově místa, kde se potkávají a sdružují vaši potenciální zákazníci. Efektivitu takových akcí můžete sledovat pomocí speciálních slevových kódů, které můžete na těchto setkáních rozdávat a zároveň tak propagovat svůj e-shop.

Budujte si svoji značku

Branding je budování vlastní značky. Čím lepší bude mít vaše značka mezi vaší cílovou skupinou povědomí, tím víc k vám budou zákazníci proudit. Váš brand (značka) by je měl oslovit svou identitou tak, aby si vás zákazníci nepletli s konkurencí a měli důvod, proč nakupovat právě u vás. Pozitivní ohlas vašeho brandu můžete posílit třeba perfektním zákaznickým servisem, kvalitním zbožím, nadstandardními službami, jeho příběhem, ale i formou komunikace se zákazníky… Možností je spousta, jen je nutné najít si tu svoji cestu, definovat si, co a jak budete komunikovat, a toho se dlouhodobě držet. A „při troše štěstí“ ze své značky vybudujete lovebrand, do kterého se lidi zamilují a budou sami doporučovat.

Navigace pro příspěvek