Od prvních nesmělých krůčků,
až k úspěšnému dospělému e-shopu
Provedeme vás vším, co byste měli při přípravě e-shopu znát a nastavit.
Nebojte se, není to nic těžkého.

4. Start e-shopu

Než svůj e-shop rozjedete na „ostré“ doméně, tak se před samotným startem připravte na všechny záležitosti ohledně samotné domény, bezpečnostního certifikátu, přesměrování a podobně. Jenom připomínáme, protože v zápalu příprav se může stát, že člověk na něco zapomene a pak může dojít ke zbytečným škodám.

Zabezpečení

Před spuštěním e-shopu určitě myslete i na jeho zabezpečení. K tomu vám dopomůže bezpečnostní certifikát SSL, tedy HTTPS. O co jde? Velmi jednoduše je to způsob, jakým si vaše stránka vyměňuje data s ostatními weby. Zatímco v momentě, kdy certifikát nemáte (používáte tedy jen HTTP „HyperText Transfer Protokol“), se všechny (a tedy i důvěrné) informace přenášejí tak, že si je může zobrazit v podstatě kdokoliv. Po zabezpečení pomocí HTTPS se všechny informace, které si uživatel a e-shop vymění, šifrují. Nikdo, komu to u svého počítače neumožníte, tak nedokáže přenášená data přečíst. Jedná se například o citlivé informace jako třeba hesla nebo osobní údaje (třeba z kontaktního formuláře).

Díky HTTPS probíhá veškerá komunikace mezi e-shopem a zákazníkem šifrovaně, což jednak chrání údaje zákazníků a také zvyšuje reputaci vašeho obchodu. Dobrá zpráva je, že si můžete tento certifikát jednoduše zdarma aktivovat v administraci vašeho e-shopu, o zbytek se postaráme my. Aktivaci zabezpečené komunikace byste měli provádět až na „ostré“ doméně e-shopu, ne v testovacím režimu.

Doména

Internetová doména (neboli doménové jméno) je adresa vašich internetových stránek a pro spuštění vašeho e-shopu do ostrého provozu potřebujete nějakou vybrat. Svou doménu můžete pojmenovat po názvu brandu/firmy, majiteli, produktu nebo to může být jednoduše popis toho, co na vašem shopu bude. Každopádně se snažte vymyslet něco, co si lidé snadno zapamatují a dá se snadno vyslovit, nebo nadiktovat. Ideální je co nejkratší a co nejvýstižnější název. Jestli je vybraná doména volná, si můžete ověřit na stránkách nic.cz. Pokud má název více než dvě slova, doporučujeme koupit doménu s pomlčkami místo mezer i variantu bez pomlček.

Přesměrování

Při přechodu ze starého e-shopového řešení na to naše se nemusíte bát ani o svoje pozice ve vyhledávání. Ani když měníte třeba strukturu kategorií. Url adresy stránek, které rušíte, jednoduše přesměrujte na relevantní stránky na svém e-shopu. Stejně tak na svůj e-shop můžete přesměrovat další domény, které vlastníte. Abyste měli všechny odkazy v pořádku i po přechodu k nám, aktivujte si automatické přesměrování adres v rámci modulu Pokročilé SEO.

Více informací o samotném přechodu od jiného e-shopového řešení k Shoptetu se můžete dočíst v našem článku Přechod na Shoptet.

Cache starého e-shopu

To si tak v administraci hrajete se svým nově spuštěným e-shopem, vytváříte produkty, přidáváte obrázky, tuníte grafiku a samozřejmě převádíte e-shop na ostrou doménu… Nakonec se chcete svým dílem pokochat přímo na stránkách e-shopu tak, jak je uvidí jejich návštěvníci. A ono nic, změny tam prostě nejsou, přestože jste je poctivě uložili. Zbytečně se neděste! Pravděpodobně se jenom u vás stále dokola načítá starší verze e-shopu z mezipaměti vašeho prohlížeče (tzv. „cache“). Smažte ji pomocí tlačítek ctrl + shift + delete (nebo ctrl + F5). A voilà, stránka se načítá znovu a včetně vašich nových změn.

Jak tedy cache (čti: „keš“) funguje a co to je? Jedná se o dočasnou paměť vašeho internetového prohlížeče (Chrome, Firefox, Internet Expolorer,…). Ten si ukládá součásti webových stránek (obrázky, stažené soubory, formátování stránky CSS apod.), které navštívíte, na disk vašeho počítače, aby při příští návštěvě dané stránky nemusel načítat všechna data. Při příští návštěvě váš internetový prohlížeč již vše stažené může rovnou použít a nemusí to stahovat znovu. Slouží tedy k výraznému zrychlení načítání stránek. Mezipaměť (cache) se pravidelně promazává, případně ji můžete promazat ručně klávesovou zkratkou uvedenou výše.

Zákonné nařízení

Ať už se nám to líbí, nebo ne – jak GDPR (nařízení mající za cíl zabezpečit data nakupujících), tak EET (zákon o elektronické evidenci tržeb) se staly součástí našich podnikatelských životů. Vás to ale nemusí trápit – vše jsme připravili tak, abyste byli schopni váš nový e-shop těmito zákonnými povinnostmi vybavit.

GDPR

Nařízení o ochraně osobních údajů neboli GDPR (General Data Protection Regulation), které vstoupilo v platnost 25. 5. 2018, je nařízení orgánů EU, které zpřísňuje pravidla pro ochranu osobních údajů a nakládání s nimi ve prospěch uživatele (vašich zákazníků). Nařízení ukládá osobám, které s osobními údaji pracují (správce a zpracovatel) přijmout taková technická a organizační opatření, aby se vyvarovali všem možným rizikům. Těmi nejčastějšími a nejpravděpodobnějšími riziky jsou ztráta, únik dat, krádež, selhání techniky a přírodní živly. Konkrétní rizika a následnou prevenci vůči nim si ale každý správce musí určit sám. My vás v tom ale samotné nenecháme.

Protože se jedná o značně obsáhlé téma, připravili jsme pro vás všechny potřebné informace přehledně do samostatných článků:

EET

Povinnost elektronicky evidovat tržby (tedy EET) mají všichni, kteří při svých obchodech přijímají platby v hotovosti (sem spadají i v hotovosti vyplacené dobírky), různými šeky nebo stravenkami. V praxi to znamená, že o každém takovém prodeji musí být finanční správa informována.

Ani propojení pro EET se ale nemusíte bát, i v tomto případě jsme udělali vše pro to, aby to pro vás bylo co nejsnadnější.

  • Rozcestník v Nápovědě – zde naleznete informace o tom, které platby pod EET spadají a jak si vygenerovat a aktivovat příslušný certifikát na vašem e-shopu.

Práva nakupujícího a povinnosti prodejce

Nakupující je relativně silně chráněn zákony, stejně tak vy jste povinováni k několika nutným úkonům. K tomuto se podrobně věnuje náš článek o zákonných naležitostech pro eshopaře na webu MůjPrvníEshop.

Navigace pro příspěvek