Od prvních nesmělých krůčků,
až k úspěšnému dospělému e-shopu
Provedeme vás vším, co byste měli při přípravě e-shopu znát a nastavit.
Nebojte se, není to nic těžkého.

6. Zlepšování e-shopu

Postavili jste si svůj e-shop, rozjeli byznys a spokojeně odbavujete objednávky. To je skvělé! Ale důležité je neusínat na vavřínech. Časem přijdete na to, že by šlo vylepšit to a tamto, že zákazníkům by se líbilo tohleto a konkurence má nově tohle. Prostě je potřeba jít s dobou a přizpůsobovat se novým podmínkám, abyste o své zákazníky nezačali postupně přicházet.

Shoptet Partneři

E-shop je někdy jako výzva. Je toho tolik, na čem se dá zapracovat, aby vám váš web ještě více vydělával. Ale člověk sám na všechno prostě nestačí. Nikdo nemůže umět úplně všechno. Proto je někdy dobré se obrátit na specialistu, který o svém oboru ví první poslední. Je to sice investice, ale pokud si vyberete opravdového profesionála, vynaložené finance se vám několikanásobně vrátí. Na stránkách partneři.shoptet.cz takové freelancery (a firmy) objevíte. Můžeme vám je s klidným svědomím doporučit (s většinou jsme se potkali osobně) a věříme, že vám pomohou.

Shoptet Doplňky

Pokud plánujete menší nebo střední e-shop, možná začnete s některým nižším tarifem. Časem zjistíte, že by se vám líbilo, kdyby váš e-shop „uměl“ ještě něco dalšího. Třeba byste chtěli mít přehled o všech opuštěných košících, vymyslet pro své zákazníky systém věrnostních slev nebo třeba zapracovat na vašem SEO. Nic není problém. Máme připravených spoustu možností rozšíření, které si můžete na čas pronajmout nebo rovnou odkoupit za výhodnější cenu.

Automatizace

Do určité doby se budete těšit z každé nové objednávky. Jak jich ale bude víc a víc (gratulujeme 🙂 ), tak se vám to již stane rutinou a zjistíte, že každá ušetřená vteřina při vyřizování objednávek je znát. Proto se maximálně snažte automatizovat a neustále zefektivňovat vaše procesy. Jak samotnou práci s objednávkami, objednáváním produktů, expedicí, marketingem atd. Každá hodina investovaná do této činnosti se vám v budoucnu mnohonásobně vrátí.

Zjednodušování

Ruku v ruce s automatizací jde zjednodušování. Je pravidlem, že po určité době se některé procesy stanou zbytečnými, zjistíte, že máte zbytečně moc platebních a dopravních možností (a tím pádem má nakupující větší šanci na rozhodovací paralýzu), na webu máte spoustu neaktuálních informací, nebo bannerů a v sortimentu produkty, které se vůbec neprodávají a zbytečně znesnadňují nakupujícím výběr jiných produktů, nebo pochopit postavení vašeho brandu. Udělejte si pořádný odstup od každodenních záležitostí a zkuste se kritickým okem podívat na vše zmíněné. Možná zjistíte, že když jste něco odebrali, že jste na druhé straně naopak získali (povětšinou čas, nebo peníze).

Vaše konkurence

Sledování toho, co dělá vaše konkurence, může být dobrý sluha, ale špatný pán. Je dobře, pokud máte přehled o aktivitách vaší konkurence, což vám může rozšířit vaše obzory, ať už se jedná o marketing nebo prodejní sortiment. Určitě si zkuste u konkurence něco objednat (a zaplaťte! 🙂 ), popř. navštivte jejich prodejnu. Získáte tak možná nový pohled na vaše podnikání nebo zákaznický servis. Ale všeho s mírou – divili byste se, kolik podnikatelů se bojí ke konkurenci chodit, protože se obávají toho, že by zjistili, že jsou v něčem lepší, a stejně tak kolik jich je naopak jejím sledováním posedlých.

Hodnocení a recenze

Pracujte dlouhodobě na tom, abyste od zákazníků, kteří jsou s nákupem u vás spokojeni, získávali i písemné hodnocení. Ať už na Heurece, Googlu, Firmách, Facebook stránce nebo přímo na vašem e-shopu.

Je to investice, která se vám vyplatí – tyto recenze se pak zobrazují na dalších webech, které recenze přebírají, zobrazují se ve výsledcích vyhledávání na Google, popř. se info o vložení nové recenze zobrazí přátelům pisatele na sociálních sítích.

Pokud vám dá někdo negativní recenzi, zachovejte chladnou hlavu a s takovým zákazníkem pragmaticky diskutujte. Zjistěte, proč byl nespokojený, a pokud je to ve vašich silách, pokuste se tuto příčinu napravit a pisatele poprosit o úpravu hodnocení. A pokud vás nařknul neprávem a nemá zájem o diskuzi, alespoň pro další čtenáře napište vaše (zase slušné) vyjádření a vysvětlení.

Na našem blogu naleznete článek o tom, jak pracovat s negativními recenzemi a jak je můžete obrátit v pozitivní.

Finanční plánování

Naprostá většina podnikatelů si na začátku nepřipraví žádný (nebo jen velmi jednoduchý) podnikatelský plán. Prostě do toho skočí a snaží se nějak plavat. A není to nic, za co by se měl stydět. Každopádně dlouhodobý a úspěšný byznys je postavený na kvalitních a přesných číslech a financích. Po určité době byste si měli udělat vlastní vizi toho, co chcete dosáhnout, a jakými prostředky tak učiníte.

Dejte si do jednoduchého Excelu vaše aktuální náklady a příjmy a zkuste je extrapolovat (prodloužit) do budoucnosti. Buďte k sobě maximálně kritičtí a nic si nenamlouvejte, raději počítejte s pesimističtějšími variantami toho, co se stane – s menšími příjmy a vyššími náklady. Víte, jaké budou náklady na nákup zboží za půl roku? Kolik budete asi vydělávat (pokud vše půjde stejným tempem) za rok, dva, nebo pět? Chcete expandovat a přitom nemáte pokryté náklady pro provoz ve vaší mateřské zemi? Kde získáte financování, popř. má to opravdu smysl? Nebude potřeba za půl roku přibrat dalšího zaměstnance? A pokud ano – vystačí nám současné prostory?

Klaďte si takové otázky a buďte připraveni na všechny eventuality. K tomuto plánu se pravidelně vracejte a dopřesňujte ho. Pomůže vám dát tvrdou zpětnou vazbu o aktuálním stavu a budoucnosti vašeho byznysu.

 

Navigace pro příspěvek